Takfarmen - följ med oss upp och skörda

Spetskålen Kalibos.

Tänk att vi skördar mellan 200 - 300 kg tomater på takfarmen, 10 - 20 kg kål, 30 kg chili och mängder med annat och inte en endaste planta köper vi. Allt drar vi upp från frö. Detta sker på en takterass mitt i stan! Som stått tom sedan den byggdes på 1960 - talet! Visst låter det galet. Det är galet! Galet bra!

Det är svårt att rangordna ens odlingar när man odlar på så många olika spännande platser.  Jag älskar dem alla fast på olika sätt. Skogsträdgårdens lugn och att det är den första trädgården jag började odla i är ju svårt att slå, tillsammansodlingens närhet till vårt hem och vårt underbara växthus är ju bara det helt fantastiskt, Nordanby äng med sin urbana ståtlighet och vackra plats får mig ofta att häpna,  prästgatans fägring på kulturmark mitt i staden är bara så spännande. Men känslan, även om vi, Christopher och jag, börjar vänja oss efter fem års odlande på takfarmen, av att cykla ner på stan för att gå upp på en takterass och skörda mängder av mat. Den är oslagbar! Det är så läckert att odla mitt i stan och göra sin mat där!

Om det är något jag vill säga med stadsodling så är det det här: "Det finns oändligt med platser att odla på i våra städer"! Problemet är inte att det inte finns yta, det är att det är så få som odlar! Brist på odlingsmänniskor alltså!


En av mina vanligaste luncher under september och oktober. Zuchini, tomat, paprika (chili) och på det en äggröra med smält ost. Perfekt fastfood när man är hemma och grejar med blogg och trädgård.



Det går ju inte att se sig mätt på dessa vackra grönsaker. Att ta in tomaterna gröna och få vara i närheten när de genomgår sin färgsprakande förvandling mellan augusti - december är inte vara vackert utan ett sätt att leva med sina grödor. Vilken gåva! Fortfarande idag, den 20 november har vi ca 15 kg tomater som ligger på mognad i vårt hem. Varje dag går jag och pysslar med dem. Tar bort några som ruttnat, sorterar olika former och färger var för sig.
LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: