Skörda med pannlampa på Takfarmen

Takfarmen en natt i oktober. 
Säga vad man vill om att odla i staden men vackert är det när stadens ljus hjälper oss vid skörden. nja, det är lite för diffust för just skörden, men det är fint att ha ljuset nära.

Jag minns första frostnatten i september vårt andra odlingsår på takfarmen. När temperaturen en kväll bara sjönk och sjönk fick jag till slut panik och kastade mig in i bilen tillsammans med pannlampa, batterier, varm jacka, handskar, hinkar, baljor, säckar, plast och papperskassar. På nolltid var jag redo att ta reda allt som kunde räddas, jag skördade målmedvetet, ja nästan som besatt. En ensam flåsande man på ett mörkt tak springandes med hinkar fulla med grönsaker! Vilken syn! Eftersom det var första året vi odlade så ofantligt mycket på takfarmen ( ca 200 kg tomater och 30 kg chili) var jag extra ängslig över att förlora det genom att kylan skulle förstöra skörden, det hade känns så pinsamt meningslöst. Idag har både Christopher och jag lite mer is i magen när kylan kommer. Rekordet för chili är hösten 2012 då vi plockade de sista den 13 december utan att de fryst sönder men det vanligaste är att vi skördat det mesta innan november, ja förutom rotfrukter, vissa kryddor och en och annan kvarglömd tomat.

LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: