Blommorna ska dö nu

Den blygråa zinnian var inte blygrå, den var rosa. 
Det blommar fortfarande i våra odlingar och kanske är de blommande ettåriga blommorna som vackrast just nu. Trots att regnet och de mulna dagarna dominerat september, spricker molntäcket upp då och då. Då kommer den brandgula höstsolen åt att smeka våra odlingar och den visar upp sig i all sin prakt. Just då, när det gnistrar i vattendropparna, lägger jag ofta allt åt sidan och beger mig ut med kameran. Sedan ångrar jag mig lite, hur många timmar vill jag egentligen sitta framför datorn och redigera bilder? men det är svårt, svårt att ha besinna sig i allt det vackra när man vet att det snart är över.

Ett perspektiv som gör det blommande extra vackert just nu är att verkligen att vi inte vet hur länge det kommer att pågå. Frosten kan komma när som helst och den brukar skövla de ettåriga blommorna vid första tillfället. I år har jag funderat en hel del på blommorna i våra odlingar och bestämt mig för att utveckla blommigheten till nästa år. Det var ju så jag började en gång i tiden. Blommorna var min ingång till odlandet och en önskan om att få en gammal övergiven trädgård att bli färgsprakande. Flera år av intensivt grönsaksodlande har fått blommorna och de perenna växterna att leva lite på undantag. Nu ber jag dem ödmjukast om ursäkt och ger dem mer plats i mitt liv och i våra odlingar. Jag har redan hunnit beställa en hel del frön till både blommor och perenner och har boostat mig genom att återigen gå med i trädgårdsamatörerna. Två fröbeställningar har redan dunsat ner i brevlådan och mina egna fröjakter eskalerar. Jag har samlat frön till funkia, olika slags vivor, anisisop, ringblommor, digitalis, bolltistlar mm. Det är frön överallt i lägenheten.

LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: