plantera ROSOR ~ planting ROSES in colder areas

there is a translator to the right ( in web version)
nu är det perfekt tid att plantera rosor......
antingen köper man dom på nätet, så dom kommer i ett paket ( barrrotade)

eller inkrukade..... ofta är det halva priset nu på hösten.....

jag handlar helst på nätet... rena julafton när det kommer ett stort paket med ROSOR :)
jag handlar direkt från David Austin eller Tantau i Tyskland. Vill ni köpa svenskodlat är Flora Linnea mycket bra!

köp bara riktigt bra, kraftiga plantor... undvik de i små krukor på "stormarknad".
"ympstället" är där ädelrosen är inympad i vresrosen.....

låt plantorna dra i vatten ett par timmar.....

har du inte tid att plantera direkt, så jordslå bara plantorna....

sedan är det dags att börja gräva. hålet ska vara djupt, minst 50cm.....

plantera rosorna djupt, så att "ympstället" kommer minst 20cm under nivån på marken....

jordförbättra gärna med lite vanlig plantjord.....

VATTNA ordentligt.....

och lägg på jord igen.......
ni ser att rosen nu står riktigt skyddad första vintern.....
till Våren så "krafsar" man upp en håla runt själva plantan, så den kan växa och förgrena sig fint....
( blir även bra att vattna och gödsla i "hålan" första året)
nästa höst återställer ni jorden ( så att det inte är något hål längre runt plantan)
och rosen står skyddad i många år framåt....
skulle det sedan bli en riktigt kall vinter något år, så fryser plantan max tillbaka till jordnivå... man kan då "krafsa" upp ett hål runt plantan igen... och rosen kommer fint på nytt :)
jag har ALDRIG haft en ros om har frusit bort i min trädgård och då har jag ändå över 300 rosbuskar...


det kan ta emot lite att gå ut och plantera nu på hösten.
men minns då att snart kommer det att de ut som ovan.....

eller såhär ( The Wedgwood Rose)...

eller såhär ( Munstead Wood)
Lycka till med Planteringen!
ni som gillar det jag gör kan lätt följa min på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Subscribe to receive free email updates: