Att lida brist på höstanemon

När jag åker buss till och från jobbet sitter jag högt och bra och kan spana in i folks trädgårdar. (Bara så att ni vet, hihi!) Överallt tycks det blomma rejäla bestånd av höstanemon just nu. Överallt utom hemma hos mig... Jag vet inte hur många gånger jag har försökt mig på att föra in höstanemon på olika ställen i min egen trädgård, men hur jag än gör så vill den inte komma tillbaka året efteråt. Jag är fullt medveten om det där med vintertäckning och att den vill ha näringsrik och väldränerad (men ändå inte torr) jord, men det lyckas liksom ändå inte. Suck...


Bilden föreställer förra höstens exemplar, som dock (liksom sina föregångare) valde att inte komma igen det här året. Vad gör jag för fel? Eller ska man bara gilla läget och inse slaget förlorat? Men det är ju så himla vackert med höstanemon! Kanske gör jag ett nytt försök i höst. Om inte annat får jag väl betrakta den som en ettårig sommarblomma...

Subscribe to receive free email updates: