gör en vacker ljungboll ~ make a cute "ball" of heather...


there is a translator to the right ( in web version)
idag tänkte jag visa hur man lätt gör en vacker ljungboll..
affärerna är fulla med vackra ljungplantor nu
jag tog först två blomsterkorgar, sådana som man har sommar blommor i annars
( finns på plantskolor, blomsteraffärer, stormarknader mm)

klippte upp några hål som var lite större....

klädde insidan på korgen med plast ( fäst plasten i kanten med ståltråd)

gjorde hål i plasten, där plantorna ska vara....

trädde igenom plantorna.... man får klämma ihop rotklumpen en del så den kan passera genom hålen...

på med lite jord i varje korg och vattna..
jag gjorde alltså likadant i båda korgarna.....

sedan är det bara att lägga ihop korgarna och fästa ihop dom med lite stårltråd.....

så är bollen klar!
håller länge i höstrusket.
är det mkt torrt så duscha bollen ibland.
OBS!! jag använde riktigt STORA kraftiga ljungplantor.. man kan använde mindre plantor, men får då ta fler...

sedan trädde jag i en grov kedja att hänga bollen i....
Hoppas ALLA har det fint i hösten och får PYSSLA riktigt mycket!
ni som gillar det jag gör kan lätt följa mig på INSTAGRAM där jag heter rosegardenmalevik eller FACEBOOK där jag heter Rose Garden Malevik
kram kram 
Håkan

Subscribe to receive free email updates: