Vintern ska värma våra fötter

På Luciakonserten i år sjöng min kör en, för oss, helt ny sång skriven av den Malmö-baserade folkmusikgruppen Alla Fagra. Jag går fortfarande och trallar på den här låten, och jag får säga att både text och melodi får mina frusna vintertår att tina. Klicka igång YouTube-filmen här nedanför och sjung med, vet ja!

Långt här uppe i den kalla Norden
är halva året fruset, mörkt och kallt
och var vi än har kommit från på jorden
så är det här vårt hem, i ett hem ska ingen frysa
även om vi inte tänker lika
om livet och hur allt hänger ihop
så önskar vi att värmen ska berika
och föra oss samman och aldrig tappa taget.

Vintern ska värma våra fötter
när kalla vindar blåser in mot hamn
isarna sjunger sina sånger
men du ska inte frysa mer
jag värmer dig så gärna i min famn
vi kan känna frostens kyssar
och blicka fram mot vårens gröna tid
och njuta av vårens alla färger
trots att vintern breder ut sin vita skrud
så är jag varm med dig bredvid.

Långt här uppe i den kalla Norden
är tiden tyst och tystnaden ett spår
som trampats in i snön utav de orden
kryp in under min filt, här ska frusna tårar smälta
Tillsammans ska vi tina upp och skratta
åt vintern lek och iskristallers sång
miljoner flingor i en vintermatta
blir taket till vårt hem där vi värmer upp varandra

Och du ska inte frysa mer
jag värmer dig så gärna i min famn!



Subscribe to receive free email updates: