Surdeg - så peppar du den

Två dagar innan man ska baka behöver man ofta jobba upp livet i sin surdeg. Oj tänker någon! Ska jag behöva tänka så länge innan? Svar ja och vill du vara spontanare än så finns det jättemånga andra saker som går snabbare att baka.

Sedan sju år har jag haft surdegar stående i vårt kylskåp, mer eller mindre levande. Stort tack till Anders som bjöd mig på ett underbart rågsurdegsbröd en murrig novemberkväll vid en brasa vid Dalälven och tack för att jag fick med mig en klick surdeg i en burk när jag åkte hem.

Många surdegsrecept innehåller jäst (inte mina) och om du bakar kommersiellt kan jag förstå att det kan vara till hjälp för att kontrollera processerna och få ett resultat som inte raserar din ekonomi. Är du däremot samma slags surdegsbagare som jag, en glad amatör men som ändå  vill få perfekta bröd? Då har jag något viktigt att berätta för dig, jäst behövs inte! Det är väl det som dessutom är så himla skönt med surdegsbakande, att man slipper komma på att man inte har jäst hemma när man ska till att baka. Just det där med att inte ha jäst hemma var en av orsakerna till att jag inte bakade så ofta förr om åren. Jag orkade inte åka in till staden för något så litet och banalt.

Surdeg är först och främst inte som man kan tro, ett smakämne. Men om man köper den där syrliga sörjan som finns i mejeridisken är det just det du får, en syrlig sörja som ger smak. Men det är egentligen inte surdeg, bara smak av den. Surdeg är aktivitet, liv, champagne, bubblande och party.

LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: