Så skördar du huvudkål


Om man vill att huvudkålen ska ge en andra skörd ska man skörda kålen skonsamt.

Visst är det ett under när man står där med stora kålhuvden som man odlat fram alldeles själv. Människor som inte odlar kan inte riktigt sätta sig in i den där härligt barnsliga lyckan över att vunnit denna kamp.  För det är verkligen en kamp, särskilt att odla kål. Kål är en bra gröda om man gillar att  utvecklas i sitt odlande. Om denna växt har vi skrivit en hel del och kommer säkerligen fortsätta att skriva om  igen och igen och igen. Men i det här inlägget ska jag berätta hur du skördar kål på ett varsamt sätt så att du på varje kålplanta kan plocka ut ytterligare ca 0,3-0,5 kg under höst och vinter. Tekniken är enkel och den kräver ingen extra arbetsinsats.

Vill man få ut det mesta möjliga från sina kålplantor, och det vill man ju, gäller det att tänka i ett större perspektiv kring hur man skördar. Den här tekniken kom jag på lite av en slump, som så mycket annat inom odlandet, när jag skördade kål för några år sedan och råkade lämna kvar några kålplantor som jag stulit på dess huvuden. Plantorna dog inte, de fortsatte att leva och ganska nära inpå min stöld började plantorna att utveckla nya huvuden. Jag blev hänförd och fascinerad och rikligt belönad. Begreppet seriodling vidgades till något mycket större. Man behöver alltså inte plantera ut nya plantor för att kunna skörda ytterligare en omgång huvudkål, det räcker med att skörda dem skonsamt.

LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: