Strindberg-lampa

Med januari kommer alltid en längtan om förnyelse. Jag vill göra fint hemma, ändra om lite grann och skaffa nya krukväxter. När stakarna plockades bort kom jag på att jag nog ville ha en ny bordslampa på fönsterbrädan i gröna rummet, istället för att sätta tillbaka den gamla Strindberg-lampa med gulbrunmelerad glasskärm som stod där tidigare. Jag gillade i och för sig fortfarande det gammaldags stuket på den, men jag kände för något som inte var fullt så murrigt. Häromdagen stannade jag på den trevliga elaffären på min jobbort, där jag bokstavligt talat köpte första bästa lampa. Den första lampan jag såg när jag kom in var nämligen precis vad jag hade tänkt mig. 

Det blev alltså en ny Strindberg-lampa, fast en i ett lite modernare snitt och med en skärm som är mer äggskalsvit. Ljus och fräsch, helt enkelt. Första kvällen tyckte jag dock att den lyste alldeles för skarpt och att den vita kupan kändes alldeles för kall, men dagen efter åkte jag tillbaka till affären och bytte glödlampan till en mer dämpad med mjukare glow. Nu är ljuset varmt, mjukt och mysigt och jag känner mig nöjd.


I övrigt är det ganska rörigt, både i fönstret och på bordet som står framför. Jag har inte städat av ordentligt efter julen här än, utan bara ställt upp saker lite huller om buller så länge. Att ställa iordning och göra fint här får bli en av lördagens aktiviteter. Det är här jag tänker att det vore trevligt att få in lite nya krukväxter, men vi får väl se om jag kommer så långt. Det brukar vara 50% på alla gröna växter på Blomsterlandet lite senare i januari, så det lönar sig kanske att vänta. 


Lite hemmapyssel står alltså på schemat imorgon. Granen ska ut, och sen kan huset äntligen "saneras" från alla spår av julen 2023. En bukett tulpaner vill jag alldeles bestämt ha också. Jag måste ju börja infria mitt nyårslöfte om att unna mig färska blommor varje helg under årets tre tråkigaste månader. Det är himla trevligt med nyårslöften ändå. 

Subscribe to receive free email updates: