Att väcka trädgårdsdrömmarna

Jag kom hem i mörkret och hittade TVÅ trädgårdstidningar i brevlådan. Mer än så behövdes det inte för att drömmar om den kommande trädgårdssäsongen skulle börja vakna till liv. Efter ett par månaders total nedstängning när det gäller allt vad trädgård heter, så längtar jag nu jättemycket efter att få fortsätta mitt oavslutade projekt i vårt "moras". Det jag pratar om är den nedre delen av vår trädgård, vars landscaping har varit ett pågående projekt ända sedan vi byggde bastustugan sommaren 2018. Men Rom byggdes ju bekant inte på en dag. Jag gillar att ta en bit i taget och låta saker och ting växa fram efter hand. Det är dessutom hälsosamt för plånboken att inte göra allt på en gång. Det behövs mååånga växter för att fylla upp ytorna jag gräver upp, och det är ju inte gratis precis...


Redan förra våren lade vi ut en stor presenning över den outgrävda delen, för att hålla kirskål och annat sly någotsånär i schack. Förhoppningsvis blir det lättare att gräva sen, när det väl blir dags. Vad som ska hända här är inte heller bestämt. Det lättaste vore ju att plantera buskar och träd som får sköta sig själva, men nog är det roligt att fantisera om mer avancerade saker som dammar, pergolor, teglade ruiner, lusthus och gruslagda uteplatser. Jag får väl börja gräva till våren, så ser vi vad det blir. 


Ikväll lägger jag mig tidigt med mina trädgårdstidningar. Kanske hittar jag inspiration till något helt annat. 

Subscribe to receive free email updates: