Gott nytt år!

Nyårsaftonen i Skåne blev en rejält regnig tillställning, men å andra sidan var vi ju inte utomhus så mycket mer än när vi gick till och från bilen. Vi firade som vanligt hos våra goda vänner i Åkarp, där tillställningen de senaste åren har gästats av sex vuxna och fyra barn (som numera har vuxit upp till ungdomar). Ett härligt gäng, som har känt varandra i decennier och som alltid har trevligt tillsammans. God knytisbuffé har vi också alltid. Först en smarrig middagsbuffé och sedan en smarrig efterrättsbuffé, där basen alltid består av glass, grädde, maränger, bär och exotiska frukter. Paltkoman är också ett ständigt inslag, kan jag säga...

Vi piggnade ändå till framåt tolvslaget, då vi skålade i bubblor och skådade förortsfyrverkeriet genom de regnvåta fönstren. Traditionen bjuder även att man ska äta ett äpple det första man gör, för att försäkra sig om god hälsa under det nya året. För säkerhets skull åt vi ett när vi vaknade imorse också. 


Klockan hann bli 02:00 innan vi svängde in på uppfarten hemma på Solhäll igen. När man har varit vaken så länge har man liksom passerat en magisk gräns, så sen var det nästan svårt att somna. Jag känner mig onekligen lite "dan efter" idag, trots att jag höll mig till alkoholfritt hela kvällen. (Ja, utom en och annan Baileys-chokladkula förstås.) Det får nog bli en middagslur i soffan till "Ivanhoe" i eftermiddag. Ännu en fin nyårstradition, som det vore synd att rucka på. 


Nyårsbukett införskaffade jag till mig själv redan i förrgår. Det vill man ju för allt i världen inte vara utan, även om man inte hade festen hemma hos sig själv. Buketten består av rosa orkidéer, vit protea med rosa kanter, puderrosa nejlikor, vita vaxblommor och guldsprayade solbollar, ackompanjerade av silvrig eukalyptus och olivkvistar. Underbart lyxigt!


Jag har ersatt julljusen på matbordet med mässingsljusstakar och ljusmanschetterna från Svenskt Tenn. Tillsammans med gröna ljus och det rosa i buketten känns det nu nästan lite vårigt i gröna rummet. Ahh, våren... Ljuva tanke. Det mesta av julen är annars kvar här hemma, men jag plockar bort lite undan för undan. Granen och ljusstakarna får nog ändå hänga med minst en vecka till. Jag tycker fortfarande att det är så mysigt att tassa runt och tända på morgnarna och låta det vara tänt hela dagen, nu när det är så regnigt och grått ute och det aldrig blir något riktigt dagsljus. 


Mina nyårslöften för 2024 är samma två som alla år: Att unna mig själv färska blommor, ända fram tills dess att min egen trädgård levererar, och att försöka läsa 12 skönlitterära böcker under det kommande året. Nyårslöften ska vara mjuka och njutbara tycker jag, inte hårda och fördömande.


Gott nytt år på er, kära bloggläsare. Må 2024 bli ett år vi ser tillbaka på med positiva minnen, såväl på det privata planet som det världsliga. 💚

Subscribe to receive free email updates: