Åter in i tysta vrårna

Det där med när det är dags att städa bort julen har vi inget fast datum för här på Solhäll. Det blir lite olika år ifrån år. Ibland plockar jag undan allt på en gång, ibland lite undan för undan. Vissa verkar ha väldigt fasta åsikter om när julen absolut ska ut, men jag tänker att folk får väl göra lite som de vill. Idag kände jag iallafall att det var dags att plocka bort allt löst pynt och alla tomtar, så det gjorde jag. 


Julpyntet fyller tre rejält stora plastlådor från IKEA med lock, och då har jag inte ens packat ner julgranskulorna och adventsljusstakarna. Det tillkommer ju alltid något nytt varje år, så jag försöker också sortera bort något som inte har använts på länge. Sen finns det ju en del saker som man har nostalgiska minnen kring, som måste få vara kvar oavsett. Som ett gäng pyttesmå tomtar i cernitlera, som min mamma och jag gjorde när vi bodde i Uppsala på 70-talet. De ser ut som storögda minikräftor, hihi!


Julgranen och stakarna i fönstren tog jag mig inte an idag, men granen har börjat barra ganska rejält, så den får nog åka ut snart. Ute i hallen står nyårsskorna och väntar på att bli undanplockade, tillsammans med en hög kläder som jag har rensat ut ur garderoben. 


Så här ser det ut på flera ställen i huset just nu, med små projekthögar här och där. Varför avsluta något, innan man börjar på något nytt? Det är inte alltid min starka sida. Men man ska ju ha något att göra imorgon också. 

Subscribe to receive free email updates: