Klockmalva - så beskär du dem och gör nya plantor.

Så här exemplariskt knubbiga och rikblommande är malvorna max en månad efter frisering.

Våra klockmalvor ( blomsterlönnar)  har minst fem år på nacken, en del är till och med 10 år gamla och kämpar vackert vidare år efter år. Jag fick min första stickling av min storasyster när lillkillen var nyfödd och fastnade för växten på en gång. Mer tacksam och rikblommande krukväxt får man leta efter och att det går så lätt att göra nya plantor av den är en fantastisk bonus, som drabbar både gamla vänner och nya bekantskaper.  Under dessa 10 år med malvor har vi beskurit dem ungefär två gånger om året; Sommar - höst och vinter - vår.  Vi klipper ner dem för annars blir de hysteriskt risiga och tillslut går det inte att ha dem inne, ja om man inte har ett stort ljusinsläpp någonstans och vill att de ska utvecklas till miniatyrträd.

Vi har ingen favorit månad att klippa i dem men om man vill ta sticklingar och verkligen lyckas att sticklingsföröka så många nya plantor som möjligt är våren, när tillväxten är som högst, den bästa tiden.  Nu på hösten får man räka med att upp till  ca 70% av sticklingarna dör om man inte ger dem extraljus. Vi har haft plantorna i stugan, i lägenheten i Västerås, tagit ut dem under sommaren i våra odlingar och förvarat en del i källaren under belysningen. Om du känner igen dessa plantor men ännu inte har någon i din ägo, har du har säkert sätt något som påminner om malvor i blomsteraffärerna. Dessa plantor är mycket mindre, kompaktare än de vi har och det beror på att de är behandlade med stråförkortningsmedel / retarderingsmedel. Köper du dessa kommer det i framtiden inte likna de växter du en gång köpte utan bli som dem du ser i det här inlägget.


När jag beskär: Jag klipper bort ganska många av skotten så att plantan beskärs kraftigt, men lämnar ofta ( men inte alltid) några blad på den så att den får lapa i sig näring från solen. Jag klipper både i gröna stänglar och i vedartade delar men klipper inte för långt ner i veddelarna, då jag är lite rädd för att plantorna inte ska orka med att skjuta skott från riktigt gammal ved. Jag försöker klippa precis över ett bladpar så att jag lämnar den avklippta växten med en tillväxtpunkt, ett ämne där ett nytt skott kan komma fram, som när man tar sticklingar av tomater, man ser till att det finns ett baldveck där det kan komma ut en ny gren/ tjuv. Hänger du med?
LÄS MER »

Subscribe to receive free email updates: