dags att plantera ROSOR ~ time for planting ROSES


there is a translator to the right ( in web version)
nu är det perfekt tid att plantera ROSOR....
antingen kan man beställa sina rosor "barrotade" på nätet....

eller inkrukade på plantskolan.......ofta för halva priset vid den här årstiden...

rena "julafton" när det kommer ett "rosenpaket"....

det är viktigt att man väljer stora och kraftiga plantor...
det känsliga stället på rosplantan är "ympstället".... där ädelrosen är inympad i vresrosen.
se bilden ovan...

låt plantorna dra i vatten några timmar......

har man inte tid att plantera med en gång, kan man bara jordslå plantorna....

sedan är det bara att börja  gräva... DJUPT!!

det är viktigt att hålet är riktigt djupt, både för vattenförsörjningen och för att skydda "ympstället"

ner med plantan i hålet och gärna lite finare plantjord med.....

bara att fortsätta plantera........

glöm inte att VATTNA ordentligt....

och lägg på jord igen.......
ni ser att rosen nu står riktigt skyddad första vintern.....
till Våren så "krafsar" man upp en håla runt själva plantan, så den kan växa och förgrena sig fint....
( blir även bra att vattna och gödsla i "hålan" första året)
nästa höst återställer ni jorden ( så att det inte är något hål längre runt plantan)
och rosen står skyddad i många år framåt....
skulle det sedan bli en riktigt kall vinter något år, så fryser plantan max tillbaka till jordnivå... man kan då "krafsa" upp ett hål runt plantan igen... och rosen kommer fint på nytt :)
jag har ALDRIG haft en ros om har frusit bort i min trädgård och då har jag ändå över 300 rosbuskar...

det kan ta emot lite att plantera nu på hösten, men det är absolut bästa tiden, eftersom rosen hinner rota sig ordentligt över vintern och kommer igång tidigt på våren...

tänk på att snart ser det ut såhär..... ( The Wedgwood Rose)

eller såhär ( Munstead Wood)

varför ska man vänta på paradiset tills man dör, när man kan få det redan här på jorden?
ni som gillar det jag gör
 kan lätt följa mig på
där jag heter rosegardenmalevik
eller Facebook
där jag heter 
kram kram 
Håkan


Subscribe to receive free email updates: