Musjakt, stadstripp och amerikanska kakor

Vi har en mus i vårt hus. Det är i och för sig inte så ovanligt så här under vintertid, men oftast håller de sig till utrymmena på vinden och i källaren. Den vi har besök av nu är dock en riktig marodör, som gnager i väggen bakom skafferiet så det dånar i hela huset. Den känner säkert lukten av godsaker där på andra sidan pärlsponten. Vilken ångest om den gnager sig igenom väggen... I natt har jag varit uppe tre gånger och slamrat för att avbryta tuggandet. Vi har sådana där elektroniska musskrämmor som man sätter i väggurtaget, men det tycks inte skrämma den här lilla rackaren det minsta. Eller så är den stendöv. Vid 4-tiden imorse klafsade jag ner i källaren och rotade fram två musfällor, som jag riggade med julost. Det gillade den minsann, för den har lyckats lirka ut osten ur den ena fällan utan att den smällde igen. Nu är det krig. Ingen pardon. Jag vill verkligen inte ha möss i mitt skafferi, som vi hade i det gamla köket. 


Efter nattens strid fick det bli en rejäl sovmorgon för de sömnstörda människorna i huset, men strax före lunch drog vi iallafall in till Kristianstad. Stopp nummer ett blev en av de större elbutikerna, där vi köpte en ny dammsugare på rea. (Den gamla har jag mer eller mindre pajat när jag städade källaren i höstas och låtsades att det var en industridammsugare...) Stopp nummer två blev möbelvaruhuset strax intill, där jag bunkrade upp mitt ljusförråd med ljus för 7 kronor styck. Ett bra pris för riktiga stearinljus. 


Stopp nummer tre blev lunch på sushirestaurang. Det var riktigt efterlängtat efter all tung julmat. Jag proppade i mig 10 bitar och en skål med misosoppa utan att tveka. Mums!


Sedan gick vi en kort sväng i några av affärerna, men jag köpte inte någonting. Däremot hittade jag en jättecharmig staty på Lilla Torg som jag inte har lagt märke till tidigare: "Kvartett" av Thomas Qvarsebo. På plaketten står det att den är från 1984, så jag måste ju verkligen ha missat den. Konstigt. Jag som älskar den här typen av konst. Den här har ju dessutom körtema. Visst älskar man att killen till vänster har fått en liten halsduk av någon?


Efter storhandling på mataffär åkte vi hem och drack eftermiddagskaffe. Jag mumsade i mig alldeles för många av de goda julkakorna som Amerika-svägerskan hade med sig från Los Angeles. Sååå goda!


Imorgon ska jag jobba, sägs det. Bäst att man börjar leta efter jobbnycklarna och annat som kan vara bra att ha med sig. Undrar just var jag har lagt min hjärna... Någon som vet?

Subscribe to receive free email updates: