De tre vise männen

Och på trettondagen kom de tre vise männen: Caspar, Melchior och Balthasar. Till Solhäll kom de redan igår kväll, sjasade iväg tomten innanför dörrarna på glasverandan och meddelade högtidligt att det är deras tur att stå där och värma sig en stund. Skämt å sido. Jag packade ner allt löst julpynt utom stakar och gran igår, och fick packa om lite grann i lådorna för att få ner allt. De här tre nötknäpparna är stora och tar onödigt mycket plats i lådan. Dessutom är det alltid någon del som trillar av när de ligger nerpackade och skaver (igår fick jag klistra fast både en fot och ett svärd), så jag får nog förvara dem på något annat sätt. Jag vann dem på en Tradera-auktion för fyra-fem år sedan, när det fortfarande var ganska ovanligt med den här typen av nutcrackers i Sverige. Den här julen har jag dock sett liknande i princip överallt. Jag har faktiskt inte haft mina uppe den här julen. Ja, inte förrän nu då.

För övrigt kan jag meddela att det satt en mus i fällan igår morse. Jag håller tummarna för att det var "rätt" mus vi tog, men sedan dess har det faktiskt varit tyst på gnagandet i köksväggen: Peppar peppar, ta i trä. 


Subscribe to receive free email updates: