Bistra tider

Så damp elräkningen för december månad ner som en tung sten i brevlådan (ja, bildligt talat iallafall, för i verkligheten kom den digitalt) och det var ju inte någon rolig läsning precis. Trots att jag både gnuggade mig i ögonen och putsade glasögonen var summan fortfarande femsiffrig med rejäl marginal. Goodness gracious me... Och då har vi ändå sänkt temperaturen, släckt onödiga lampor och slutat bada badkar. Vi har inte ens haft någon ljusslinga i trädgården tänd under julen. (Vilket i och för sig kan bero på att jag klippte av sladden på den vi hade med häcksaxen i höstas.) Ja, jag säger då det. Det är onekligen bistra tider i Sverige. 

Jag som just satt här och önskade att det kunde bli lite kallt och snöigt igen, är plötsligt jublande glad över det trista skånska vintervädret med plusgrader och regn. Nu tar jag på mig underställ och fårskinnstofflor och biter ihop. Man blir ju faktiskt varm av portvin också. 

Subscribe to receive free email updates: