Antikmarknad i Linderöd

Jodå, nog blev det ett besök på antik- och samlarmarknaden i Linderöd idag. Den är lagom stor och ligger lagom långt hemifrån och lämpade sig därför utmärkt som aktivitet en regnig söndag i januari. Mitt nya mindset att inte komma hem med så himla mycket grejer var plötsligt som bortblåst. Jag hade knappt varit där i fem minuter när jag shoppade en hel låda vackra gamla julgransdekorationer av en söt liten farbror i lusekofta. Delar av mig vill hänga upp dem bums, men den ordningsamma gnuttan i mig tänker att det är väldans onödigt, eftersom granen ändå ska ut i veckan som kommer. Vi får väl se vilken sida av mig som avgår med segern i den frågan. 


På samma bord låg det en brännvinsdocka. Halsen på dockan består av en kork, och under kläderna finns ett vadderat flasköverdrag där man stoppar in sin flaska. Ergo en brännvinsdocka. Den lilla farbrorn som sålde henne trodde att hon var från 1800-talet, men om det är sant eller inte vete katten. Något brännvin dricker jag inte, men jag har en sida av mig som är så kopiöst barnslig och blir förälskad i de mest oförklarliga saker. Och för 100 spänn kändes det som ett brott att åka hem utan henne.


Fast nog kan man förstå varför jag blev kär i den här lilla damen? Hon har ett ansiktsuttryck som är helt bedårande. Kanske jag kan övertala maken att hon ska få gömma julsnapsen nästa år, hihi!


Två små apoteksflaskor i glas från en annan handlare slank med av bara farten. De kostade inte så mycket och har väldigt vackra etiketter. Jag tänker att jag ska ha dem i vitrinskåpet i badrummet, där vi redan har en del gamla saker med sjukvårdstema.


För övrigt stannade jag på Blomsterlandet i Kristianstad på vägen hem och köpte både snittblommor och lite nya krukväxter, så ikväll ska jag pyssla lite med det. Imorgon drar jobbet igång på riktigt för både maken och mig, så nu är det definitivt slut på sötebrödsdagarna. 

Subscribe to receive free email updates: