Jag längtar

Nu har det varit mycket gnäll från bloggerskan, så idag rycker hon upp sig och börjar drömma framåt istället. Vad ska trädgårdssäsongen 2023 bjuda på? 

Jag längtar efter att få botanisera i handelsträdgårdarna i jakt på fler varianter av nejlikrot, som verkligen har blivit en av de absoluta förälskelserna under de två senaste åren. Ljuvliga 'Mai Tai' har jag redan, men jag vet att det även finns andra sorter, och dem vill man ju också ha. 


Jag längtar efter att se min lilla magnolia i full blom. Den har tagit god tid på sig, men förra året började den äntligen dra iväg på både höjden och bredden. Underbart är som bekant kort, men den korta tid den blommar är verkligen höjden av trädgårdslycka. Kanske planterar jag magnolior på fler ställen, men då ska jag nog se till att unna mig rejälare exemplar redan från början.


Jag längtar efter att se om tulpanlökarna jag satte i plåtbaljorna kommer upp. Det blir i så fall mitt eget lilla Keukenhof med en praktfull blandning av 'La Belle Epoque' och 'Copper Image'. Undrar just ändå vad sannolikheten är för att de kommer att blomma exakt samtidigt. Men om de gör det, då attans blir det vackert!


Jag längtar efter när det är tillräckligt varmt för att kunna måla på ett nytt lager linoljefärg på min fina däcksstol ute vid gårdspumpen. För att inte tala om stunderna när jag sen får sitta där och dricka mitt kaffe och bara njuta av att vara på min plats på jorden. 


Jag längtar efter när jag ska få ta tag i den sista biten vildmark som är kvar nere bakom bastustugan. (Ni ser den skymta i bakgrunden på bilden här nedanför.) Jag vet att jag är knäpp, men för mig är halva nöjet själva röjandet och grävandet. Inte för att det är roligt egentligen, men för att det är så vansinnigt tillfredsställande att se hur nya möjligheter plötsligt bara öppnar sig. Och så får jag gå där med jord upp till hårfästet och fnula på en plan efter hand. I love it!


Jag längtar efter att få fortsätta gräva för att skapa den andra halvan av "gräsrondellen" runt uteplatsen. I den planen ingår det bland annat att fortsätta runda av hörnet där raden av ormbunkar tar slut. Kanske blir det plats för buskar eller något litet prydnadsträd där. Drömmen vore ju att hitta ett riktigt fint exemplar av ett flerstammigt glanskörsbärsträd. Jag älskar färgen på den kopparröda barken, och det hade verkligen gjort sig fint tillsammans med den japanska rönnen i förgrunden. Var hittar man ett sådant, tro? Man kanske kan beställa ett via någon av de välsorterade plantskolorna i trakten. 


Jag längtar efter att se om min fina 'Magical'-hortensia överlever vintern i sin kruka i växthuset och bjuder på lika vacker och långvarig blomning som förra året. Kanske skulle jag ha jordslagit den i en pallkrage över vintern istället, men man får ju chansa lite. Dessutom är det redan fullt i pallkragarna...


Jag längtar efter de nya rosorna jag planterade förra sommaren: 'Chippendale', 'Olivia Rose Austin' och 'Princess Alexandra of Kent'. Spontanshoppade allihop, men redan så självklara i trädgården. Jag vill ha måååånga fler rosor!


Jag längtar också efter att återse min kära lilla 'Daisy Duke'-dahlia, som levererade förra säsongens mest färgsprakande fyrverkeri och som flörtade skamlöst med den japanska lönnen. Tänk att det kan bli en så bra färgkombination när det skär sig!


Ja, längt-listan kan göras lång. För visst är det själva längtandet som gör att man njuter desto mer när det väl händer. Hej, trädgårdssäsongen 2023! Jag ser fram emot att lära känna dig. 

Subscribe to receive free email updates: