Uteplatslängtan och förgätmigej

Nu längtar jag efter att ställa iordning uteplatsen för säsongen. Presenningen som har täckt bordet över vintern försvann redan till påsk, men i övrigt har jag inte gjort ett dugg. Parasollet ligger fortfarande nere i tvättstugan, och några blommor har jag inte vågat ställa ut här än. Det är ju så himla kallt fortfarande, i synnerhet på nätterna. Prognosen för helgen visar 10-11 grader, hårda vindbyar och regnskurar, så jag får väl vänta ett tag till. Att hålla på att släpa krukor in och ut orkar jag inte hålla på med. 


Tur att det finns andra blommor som man kan glädjas åt, som t.ex. förgätmigej, som blommar i himmelsblåa och vita kaskader längs marken just nu. De frösår sig och växer som ogräs i buskagen, men jag låter dem hållas så länge de är vackra. Vackrast av alla är dock den perenna kaukasiska varianten 'Jack Frost'. Inte för att blommorna är vackrare än på dess vilda kusiner, men bladen är så otroligt fina. 


Skönt med helg igen ska det ändå bli. Jag har bunkrat upp med TRE nya trädgårdstidningar, nu när jag har varit så duktig och gjort mig av med en massa gamla, hehe! Fint ändå att man kan ha lite trädgårdstema från sofflocket också. 

Subscribe to receive free email updates: