Strutar till klätterstöd

Igår kväll planterade jag om mina egensådda luktärter i två stora zinktunnor. Jag spände tunn svart ståltråd mellan bambupinnar och kom på att jag kunde samla ihop topparna på pinnarna med de gamla metallstrutarna jag hade som dekoration på pinnar i den lilla rabatten framför köksträdgården. Det blev ju rätt kul!


Strutarna är egentligen kyrkogårdsvaser för snittblommor, som jag har hittat på loppis för inga pengar alls. Jag har fem stycken, som jag flyttar runt efter behag lite överallt i trädgården Jag tycker att de ser ut som tornen på ett sagoslott. Att de är svagt grönmålade gör ju inte saken sämre. 


När jag skulle köra och plocka upp maken efter jobbet i eftermiddag, hade jag tid över att köra inom Trästället i Skyrup. Det var ingen där mer än jag, så jag kunde gå runt och klämma på allt i lugn och ro. Och tänk, där hittade jag vattentäta terracottastrutar, som faktiskt är gjorda just precis för att hålla ihop bambupinnar. De var gröna! Och de kostade bara 10 kronor styck, så jag bunkrade ett helt gäng. Det fanns blåa också, men dem kan ju någon annan köpa. Man kan ju alltid måla om dem.


När jag kom hem testade jag de nya strutarna, och det blev ju också bra. Vilka ska man välja nu? Jag får nog ha klätterstöd på flera ställen, helt enkelt. Tänk så kul att låta ett par sådana här sticka upp lite här och där i rabatterna. Fast då behöver nog pinnarna vara lite längre. 


Jag har ställt in dem i växthuset så länge. Där inne är det för övrigt varken städat eller iordningställt för säsongen, så det får nog bli morgondagens projekt. Jag har en massa tomatplantor, som jag skulle behöva skola om och flytta ut hit. Mina dahlior har börjat ta sig fint, men får nog stå kvar här inne ett tag till. Vi har ändå haft ganska kalla nätter den senaste tiden. 


Imorgon ska det bli hyfsat fint väder, så då får det bli en trädgårdsdag helt enkelt. På söndag blir det regn, så innesysslorna kan man ju spara tills dess. Och sen är jag himla sugen på att se den irländska ungdomsserien "Normala människor", som alla är så förälskade i just nu. Den ligger på SVT Play med alla avsnitt ute, så det är ju läge för en maratonsession på söndag, hehe!

Subscribe to receive free email updates: