Nystädat växthus

Det har varit underbart trädgårdsväder i helgen. Igår klippte jag gräset på förmiddagen, och på eftermiddagen skurade jag äntligen av växthuset både invändigt och utvändigt. Skurborste på skaft, diskmedel och lite T-röd i en hink med varmvatten och vattenslang gjorde verkligen susen. 


Jag var duktig och tömde ut alla gamla plantor redan i höstas, men det fanns ändå rejält med vinterförvarade grejer att bära ut innan jag kunde börja skura. Sen bar jag tillbaka en del av grejerna igen. På sikt kommer växthuset fyllas av tomatplantor och lite annat smått och gott, men just nu är det mest frostsäker förvaring för mina dahlior och några krukor med sommarblommor. 


I zinkbaljan har jag frösådda zinnior. Jag brukar egentligen direktså dem och kommer nog göra det med en annan omgång frön även i år, men nu har jag iallafall en omgång som kommer att blomma lite tidigare. Sorten är rosaviolett med limegrön mitt och heter 'Sunbow Purple'.


Både bordet och hyllan, symaskinsunderredet och den gröna tjocka bänkskivan är loppisfynd, som står här inne året runt. Kanske egentligen lite för övermöblerat för ett växthus, men för mig är det här minst lika mycket ett potting shed. För att inte tala om lekstuga, hihi!


Jag hade en gammal kuskbänk utanför växthuset, som också fick flytta in. Verbena i rött och rosa och tvillingsporre i grön kruka får bo här inne så länge, eftersom det ska bli kallare väder i veckan som kommer.  Jag älskar ändå att man kan börja köpa sommarblommor nu!


Jag tog också ut ett litet cafébord från ladan och ställde dit två gamla trädgårdsstolar i trä. Inte för att jag sitter där så många minuter per sommar, men det känns fint att veta att man kan om man vill. 


Ett gäng gamla vattenkannor i zink får stå på rad vid kastanjestaketet. Sådana skulle jag kunna ha hur många som helst, tror jag. Så himla charmiga, och dessutom praktiskt att alltid ha en fylld vattenkanna till hands. 


Jag älskar att vara i min lilla köksträdgård. Det är som att ha en separat liten kolonilott med tillhörande stuga hemma i sin egen trädgård. I pallkragarna har jag fortfarande en del övervintrade växter, som jag måste plantera ut innan jag kan börja odla i dem. Men det kommer vad det lider. 

Subscribe to receive free email updates: