Nattfrost i maj

Innan vi gick och lade oss igår tassade jag ner till växthuset och hämtade in alla mina tomatplantor till köket. Det var nämligen utlovat nattfrost, vilket det också blev. Jag lämnade kvar alla dahlior i växthuset och var faktiskt lite nervös över huruvida de skulle klara sig eller inte, men det gick bra den här gången. Mindre bra gick det för blommorna på magnolian, som inte gillade läget alls. Tur att man har foton kvar att njuta av, för nu dröjer det ju ett helt år till nästa gång. 


Blommorna i äppelträdet klarade sig rätt OK, men jag ser nu framemot kvällen att de börjar se lite bruna ut i kanterna. Det har ju ändå blommat ganska länge, och gott om bin och humlor har vi också haft i maj, så förhoppningsvis har pollineringen redan ägt rum som den ska. Men jag hade gärna njutit av blomningen ett tag till, för så mycket som det blommar i år har vi inget minne av att den har blommat förr. 


Om väderappen på min telefon är hyfsat pålitlig, så slipper vi frost i natt. Men redan natten till torsdag ser det värre ut igen. Jag kanske ändå måste svepa in mina dahliakrukor i något värmande. För utan mina fjolårskompisar Whizzard of Oz, Café au Lait och Whine-eyed Jill vill jag inte vara i sommar. Nykomlingen Otto's Thrill står däremot redan i tryggt förvar i köket. 

Subscribe to receive free email updates: