Vintergardiner eller julgardiner?

Nu undrar ni förstås hur det har gått med de nya köksgardinerna, som jag har tjatat om i ett par inlägg. Jo då, de är upphängda i köket nu. Och de är fina, fast fortfarande inte riktigt den stil på köksgardin jag egentligen är ute efter. Jag kan bara inte sätta ord på vilken stil det är jag menar. Mindre pluttinuttig och mer rutig eller randig, om ni förstår vad jag menar. 

 

Jag tycker nog också att mönstret kanske ändå känns lite juligt. Det kan i och för sig bero på att gardinerna faktist ingick i Hemtex julkollektion och såldes som just julgardiner. De är inte heller helt olika julgardinerna jag nyss hade i fönstret. Ni vet, de där med gröna kvistar och små domherrar. Fast här är domherrarna utbytta mot ekollon. 

Kanske jag kan tänka att det är vintergardiner. De ger trots allt en ganska ombonad känsla i köket, så här under de mörka månaderna. För nu är det ju hopplöst grått ute hela dagarna. Hopplöst att fotografera, dessutom. Idag orkade jag inte ens ta fram systemkameran, utan knäppte några snabba bilder med mobiltelefonen. Tekniken har förvisso gått fram rejält på den fronten, men bilderna blir trots allt lite grynigare än om man fotograferar med en riktig kamera. Fast är man lite grynig i ögonen så här på söndagskvisten, så gör det kanske inte så himla stor skillnad, hihi!


I det stora fönstret skulle jag vilja göra gardinkappan lite kortare, så att den inte hänger ner så långt i fönstret. Vi har så lågt i tak, och jag vill inte behöva böja mig för att titta ut. Jag tog bort adventsstaken när jag tog bilden, för med den i fönstret såg gardinen ännu juligare ut, hihi! Nu när den ändå är bortplockad får den inte komma tillbaka igen. 


Mitt loppisspan 2022 är detsamma som sista halvåret på 2021: Att hitta något charmigt att sätta upp på väggen bakom kökssoffan. Törs man hoppas på att 2022 blir året då antikmarknaderna och idrottsföreningarnas storloppisar återuppstår? Jag håller tummarna för det. 

Subscribe to receive free email updates: