Rosenskärm

När julen åker ut vill man ha in nya krukväxter. På byns finaste lilla blomsteraffär hittade jag en rosenskärm (medinilla), som förvisso kräver lite extra omvårdnad men som är en riktigt ståtlig piedestalprimadonna, om man får den att trivas. På engelska kallas den 'Chandelier Tree', alltså kristallkroneträd, och det kan man förstå om man tänker att de hängande blommorna blir som stora rosa glashängen när de slår ut. 


Rosenskärmen är ursprungligen en tropisk växt, som tycker om både ljus och värme. Samtidigt vill den ha hög luftfuktighet, så jag får nog gå över den regelbundet med blomduschen. Under tillväxtperioden vill den dessutom ha näring för att orka utveckla knoppar. Under blomning ska jorden vara ordentligt genomvattnad, men den gillar inte att stå med vatten i krukan. Oj, oj, oj, vad har jag gett mig in på?

Haha, jag inser redan att jag har tagit mig vatten över huvudet. Men för säkerhets skull köpte jag ett exemplar som redan har knoppar. Om jag skärper mig och fjäskar lite extra för den, så kanske jag får vara med om EN blomning iallafall. Risken är dock överhängande att det blir som när jag fick för mig att jag skulle köpa ett litet bonsai-träd. Det hängde inte med speciellt länge, om man säger så...

Subscribe to receive free email updates: