På trettondagen

Trettondag med krispig luft och strålande sol. Då dristar sig till och med Fröken Mysbralla (nytt bloggnamn?) ut på promenad. Maken och jag traskade genom Hembygdsparken och ner en bit längs Helge å. Det är allt vackra omgivningar vi har, så gott som mitt inne i byn där vi bor. I det här lilla huset i Hembygdsparken låtsas jag alltid att bröderna Lejonhjärta bor. 

Sen bar det sig inte bättre än att jag helt plötsligt fick skoskav, trots väl ingådda vinterkängor. På båda hälarna, dessutom. Jag tror bestämt att mina fötter har jäst över jul... Nu går jag barfota i mina Birkenstock-sandaler här hemma i stugan och luftar eländet. Ska jag promenera mer den här veckan är det nog Compeed-plåster och gympadojor som gäller. Så rackarns trist. Bäst att jag håller mig hemma i soffan, hihi!

I röda rummet konstaterar jag att vi borde slänga ut granen, för den barrar som en galning nu. Det känns nästan lite ledsamt, för jag hade faktiskt gärna haft den kvar ett tag till, men när kulorna börjar glida av de barrlösa grenarna är det ju inte så mycket att snacka om. Lions kör runt och hämtar granar i byn nästa helg, så den får väl stå ute vid grindstolparna och vänta en vecka. 


Får man ge sig själv nyårspresenter? Jag har iallafall klickat hem mina drömmars porslinskanna från Pottery Jo. Den blir toppen till både lemonad och blommor, och dessutom var det 25% rabatt på sajten där jag köpte den. Den här porslinsserien heter Daisy och finns i flera olika färger, men jag valde så klart en grön. Jag får väl skämmas lite grann över att jag är en så himla dålig förebild när det gäller det där med konsumtions- och miljömedvetenhet. Med skygglapparna på resonerar jag som en riktig foliehatt: "Varför ska man jobba och tjäna pengar, om man inte får använda pengarna?" Jag är verkligen som ett girigt troll med ett väl utvecklat begär efter vackra saker. Eller som Gollum, som dreglar över den vackra guldringen. My preciousssss... 

Nu ska jag ge mig på att fålla upp de nya köksgardinerna. Blir det bra kanske ni får se bilder imorgon, blir det inte bra åker de helvita gardinerna upp igen. Julgardinerna ska iallafall ner oavsett. 

Subscribe to receive free email updates: