Dags att ta tag i fulhörnan

Knappt hinner man vända blad till det nya året förrän projekthjärnan drar igång. Vad ska jag hitta på i trädgården i år? 2021 blev det ju faktiskt inte så himla mycket gjort, så jag får nog börja med att ta tag i det jag egentligen skulle ha gjort då. Ett sådant projekt är "fulhörnan" nere i köksträdgården. Det fanns en tid då det var hyfsat prydligt här, då jag fixade med grus och plattor på marken, snickrade ihop ett litet staket som höll emot komposthögen framtill och satte hönsnät på stolpar som höll emot på sidan. Så ser det tyvärr inte riktigt ut idag... 

Det har tyvärr blivit en plats där jag "gömmer" undan sådant som ska till tippen och sådant jag inte riktigt vet var jag ska ställa annars. Komposthögen har förvandlats till en gigantisk skräphög med kirskål på toppen, stolparna med hönsnät vinglar betänkligt och den lilla staketkanten framtill har ruttnat bort och all jord bara rasar ut över grus och plattor. Här krävs det både en hel del grävning och lite nytänk när det gäller konstruktionen. 


Den roligare delen av projektet handlar om avgränsningen mot pallkragarna, som ligger placerade strax framför. Under flera år har jag löst detta med billiga dragspelsspaljéer från Rusta som är fastmärlade på stolpar, men de brukar bara hålla ett år eller två. Här tänker jag att det skulle vara trevligt med ett riktigt plank. Frågan är bara hur det ska se ut. 


En lösning är att göra som vi gjorde nere vid bastustugan, där vi slog ner stolpar med reglar och impregnerade brädor. Planket blir finare och finare med åren eftersom det grånar med tiden, och det skulle dessutom skapa en enhetlig känsla i trädgården att göra likadant på båda ställena.


Fast i köksträdgården skulle det kanske ändå vara charmigare och mer gammaldags med nättare spjälor. Kanske ett i falu rödfärg, som hemma hos @hagafrida, ett av mina favoritkonton på Instagram. Det skulle ju dessutom passa fint ihop med våra pallkragar, som redan är rödmålade. 


Eller varför inte göra det ännu mer gammeldags och måla spetsarna vita eller ljusgrå, som på den här bilden från Nelson Garden? Lite mer jobb bara...


Å andra sidan skulle man ju också kunna göra det ännu lättare för sig och sätta upp ytterligare en sektion kastanjestaket, fast i en högre höjd än det vi har som staket runt köksträdgården. Det är ju fantastiskt hållbart för att vara så enkelt, och det blir vackrare i färgen för varje år som går. (På bilden här nedanför är det alldeles nytt.) Jag vet att det finns en variant som dessutom har tätare mellan spjälorna.  


Ja, se där. Trädgårdshjärnan har kickat igång. Det här skulle ju rentav kunna vara ett vårprojekt, för i princip kan man göra det när som helst så länge det inte är tjäle i marken, och det är det ju inte så ofta i Skåne. Jag ska nog ta en tur till vårt lokala byggvaruhus och spana lite någon helg inom kort. Oftast är det ju lättast att planera mer exakt utifrån utbudet, tänker jag. 

Subscribe to receive free email updates: