Orangea färger

Alltså - hur fint är det inte i naturen nu?! Jag blir alltid lika fascinerad över hur löven ändrar färg, och hur de kan skifta i så många olika orangea toner! 

Orangea, brandgula, gulgröna, rosa... 

Naturen är som en föränderlig tavla. Himlen skiftar dagligen och stundligen i färg, gräset skiftar ju i grönt, gult och lite grådassigt... och så har vi som sagt lövträden som är mer överdådiga i sina skiftningar. Det är väl egentligen bara barrträden, som envist fortsätter att vara gröna året runt. 


Och på tal om orangea färger. Jag har för första gången i mitt liv varit på vinprovning. Och lite passande var det just orangea viner som skulle provas. Hade aldrig druckit det förut. 

Åtta olika sorter fick vi prova, samt en massa goda tilltugg till det. 


Och även om jag inte blev riktigt frälst i just orange vin, så var det ändå roligt att prova. Mysig miljö är det ju också, i gamla Clematishuset, från 1200-talet. Numer är det en vinbar, Volare i lokalerna. Och så blir det ju extra intressant när någon brinner för ämnet, som hon gör, sommelieren Natalie Nilsson som äger vinbaren. Kan absolut tänka mig att gå på vinprovning där igen! 

Subscribe to receive free email updates: