Höstfärger, trädgårdsbukett och rakspegel

Det har varit en mörk och regnig söndag i "Glesbygd", men samtidigt förunderligt varmt. Termometern har visat på 17 grader större delen av dagen, och på förmiddagen klafsade jag runt en stund i trädgården i badskor och långärmad T-shirt. Det kändes nästan lite märkligt, med tanke på den höstlika inramningen. Vildvinet som klättrar upp för päronträdet har underbar färg nu!


Även den japanska rönnen bjuder på höstfärg, och hagtornsträdet i bakgrunden likaså. Samtidigt är stora delar av omgivningen fortfarande så där djupgrön som den är på sensommaren. 


Jag hade sekatören med mig och klippte mig en bukett av dahlior, kärleksört och daggsalvia. Det är ju ändå bra härligt när augustikänslan fortfarande infinner sig långt in i oktober. 


Maken behövde åka och tanka bilen, så då passade vi på att köra på en liten loppisrunda till Lönsboda i grannkommunen. Där finns två söndagsöppna loppisar, som båda har ett utbud av riktigt gamla fina saker.  Efter vindsstädningen under semestern har vi blivit lite mer restriktiva med vad vi släpar hem, men samtidigt är man ju lite svältfödd på loppisbesök, så det var himla kul att bara gå runt och titta. På det ena stället hade någon gjort en så himla charmig flat lay av små porslinsfiguriner och andra småsaker. Som gjort för att fotograferas, hihi!


Jag hittade en liten vägghängd rakspegel för 50 kronor, som blev jättefin på väggen ovanför mitt nattduksbord. Jag satte en liten värmeljuskopp på hyllan, tillsammans med en minivas i ljusgrönt pressglas och två små flaskor med hudvårdsprodukter som jag har norpat med mig hem efter någon hotellvistelse. Sen hoppade jag i badskorna igen för att klippa av en kvist av Awakening-rosen att sätta i vasen. Det blev fint!


Hos oss är det tradition med amerikansk fotboll på TV på söndagskvällarna. Inte för att jag är så intresserad, men jag älskar att ha ljudet i bakgrunden medan jag pysslar runt med annat. Ett skönt och nästan lite meditativt sätt att avsluta helgen, helt enkelt. Nu är det dags för touchdown för det här inlägget. På återseende imorgon!

Subscribe to receive free email updates: