En salig blandning

'Awakening'-rosen växer så att jag ser den från kökstrappan, och jag berömmer den varje gång jag går in och ut. Smicker fungerar uppenbarligen, för den fortsätter att leverera blomsterfägring fast det är långt in i oktober. Vissa år har den levererat blommor in i juletid, och jag hoppas att det är ett sådant år i år. Snacka om julros, i så fall.


Häromdagen höstfixade jag lite på kökstrappan. Det blev enklast möjliga pynt, med ljung i krukor och några små prydnadspumpor och röda äpplen på den lilla gröna trappstegen. Fast ett av äpplena har jag redan fått slänga i buskarna till fåglarna, för det hade börjat ruttna. Vår kökstrappa skulle behöva en omgång med högtryckstvätten innan det slår om till minusgrader. Den är verkligen skitig, men så blir det när den vetter mot norr. 


I sommar har jag planterat in ännu mer murgröna i trädgården. Det är världens bästa marktäckare, och den trivs så himla bra nästan oavsett var jag planterar den här hemma. När plantorna väl har växt till sig, som är över kanten på stensluttningen vid bastustugan, så behöver man inte rensa ogräs på den platsen mer. Varje gång jag hittar billig murgröna, så köper jag hem ett flak med 8-10-12 stycken på en gång, för i vår trädgård finns det fortfarande många tråkiga ytor att täcka. 


På vardagarna blir det dock inte så många stunder i trädgården numera. Så här års är jag mest inne och kurar i höstmörkret om kvällarna. Min nya kvällsrutin är att tända ett värmeljus på hyllan på min nya (gamla) rakspegel. Det är så mysigt när det lyser där inne i vår "sovkabyss". Jag lämnar det inte där oövervakat, om någon undrar över det, för vi ser rakt in i sovrummet när vi sitter i soffan. Vardagsrum och sovrum avgränsas nämligen bara av ett öppet valv, inte en hel vägg med dörr. 


Ja, idag "bidde" det visst en salig blandning, helt utan röd tråd. Jag plockade bara några hyfsat nytagna bilder, som jag råkade hitta i fotobiblioteket på datorn. Så får det bli ibland. 

Subscribe to receive free email updates: