Kopparbunkar och glasburkar

I väntan på att byns fantastiska surdegsbageri skulle öppna i förmiddags, slank maken och jag in på loppisbutiken som ligger i samma hus. Där finns det alltid något nytt att titta på, och redan i skyltfönstret spanade vi in två kopparbunkar med gjutjärnshandtag, som såg spännande ut. Är det små korgar av något slag? Eller kittlar? Jag vet faktiskt inte, men de kostade nästan ingenting, så vi köpte båda två. 

Två glasburkar med fina lock fick också följa med hem. Jag brukar alltid hälla över tvättmedel och Vanish i andra burkar, för att slippa ha tråkiga förpackningar ståendes framme. Med mina två nya fynd har jag nu tre likadana burkar på hyllan i tvättstugan, för jag hade redan en likadan hemma. Det är ju alltid trevligt med enhetlig förvaring, och det är lite så jag funkar i loppissammanhang: Jag köper ofta fler av sådant jag redan har. Just de här burkarna skulle nog vara fina att ha på en hylla i köket också. Kanske med polkagrisar och mintkyssar i till jul? Jag är ju en godisromantiker av rang, hihi!


Kopparbunkarna är lika men ändå olika. Den större av de två har ett inpräglat bågformat mönster, som går igenom på både insidan och utsidan. Inuti ser det nästan ut som en sol. 

Den mindre bunken är helt slät, men har fått en ärggrön kant på ovansidan. Just den där effekten är jag så himla svag för. Handtagen i svart gjutjärn är riktigt tunga, och "öglorna" som håller fast handtagen är också riktigt rejäla. 

Användningområdet för kopparbaljorna är inte helt givet, men både maken och jag tänker att de kan vara riktigt charmiga att ha i köket och förvara frukt och grönsaker i. Det hade ju varit roligt att kunna hänga upp dem på en stång i taket eller liknande, men hos oss är det nog lite för lågt i tak för det. "Om inte annat får vi väl skänka tillbaka dem om något år eller så", säger maken. För det är ju lite så det funkar med loppisfynd här hemma. 

Subscribe to receive free email updates: