Terrassering pågår

Idag kunde jag äntligen påbörja de roligare delarna av arbetet runt snäckdammen, nämligen själva landscapingen. Vi kom fram till att det bästa sättet att lösa de ganska rejäla nivåskillnaderna är genom att terrassera planteringen lite grann. När vi var i stan på förmiddagen passade vi på att köpa med oss två rullar av sådan där rabattkant i trä, som vi även har använt nere vid bastustugan. Det är ett lätt och smidigt sätt att göra avgränsningar, och varianten med 30 centimeters höjd går att slå ner riktigt långt och håller jordtyngd riktigt bra. Det syns kanske inte så bra på bilden här nedanför, men det är rejäl fallhöjd från päronträdet och ner mot buskaget framför bastuplanket. 


Med hjälp av tre säckar jord har jag fått en hyfsad jämn yta högst upp mot gräsmattan, och där har jag redan planterat två små benvedbuskar. Dem hade jag hemma sedan tidigare, och det blir fint med de variegerade bladen som kontrast mot det gröna som kommer att växa nedanför. Vad jag ska ha i övrigt har jag inte bestämt än, men det där är ju ett angenämt problem. Planteringen behöver se bra ut från två olika håll, för längst ner i den grusade rundeln står det en bänk. Där är det nästan som att sitta i en mysig liten grotta, och man har ett riktigt härligt siktdjup både upp mot huset och mot uteplatsen. Den nedre delen har jag inte gjort något med än, mer än att vi har ställt tillbaka Putte-statyn och fyllt dammen med vatten. Även här nere behövs det jordförbättring, innan jag sätter igång och planterar. 


Med facit i hand har vi kommit fram till att det bästa vore att terrassera en nivå till, "rakt igenom" snäckdammen. Det skulle underlätta att hålla jorden på plats och skapa bättre förutsättningar för plantor och buskar att trivas. Inhandling av fler rullar rabattkant står därför på morgondagens agenda. Tur att man har semester, för det här är ju så himla roligt att man inte vill pausa. 

Subscribe to receive free email updates: