Jordgubbar, loppis i Hökön och mer grävning

Jag passar på att äta mängder av jordgubbar så länge det finns i handeln. De är nästan godast att äta precis som de är, men ibland lyxar maken och jag till det och äter jordgubbar med lite lättvispad grädde till eftermiddagskaffet. Och varje morgon skivar jag bären som blir över och lägger på grekisk yoghurt och ringlar några strängar flytande honung ovanpå. Det smakar himmelskt. Vad ska jag ta mig till när jordgubbssäsongen är över? Frysta bär är ju inte alls samma sak. 

På förmiddagen idag körde vi till Hökön, som är en liten by (och inte alls en ö) strax före smålandsgränsen mellan Osby och Älmhult. Förr om åren brukade byaföreningen där ordna marknadsdag med stor loppis första söndagen i juli, men den traditionen verkar ha gått i graven, för när vi kom dit idag var det bara ett fåtal loppisbord och betydligt färre besökare. Det blev bara ett kort besök för vår del, men jag köpte jättefin keramik av en kvinnlig keramiker som sålde udda och sekunda keramik i ett av loppisstånden. 40 kronor styck för riktigt hantverk var ju himla prisvärt, får jag säga. 


På eftermiddagen fortsatte jag att rensa upp runt snäckdammen. Maken lyfte bort Putte (som den riktigt tunga badande damen heter), så att jag kunde tömma ut det skitiga vattnet och skura ur baljan. Jisses, så kargt och eländigt det ser ut här nu, hihi! Som en öken. Men redan imorgon börjar det roliga arbetet med att bygga upp den här rabatten igen. Jag har redan införskaffat ormbunkar och hostor som ska planteras, men först ska jag försöka terrassera lite grann för att råda bot på att det blir så torrt i den övre delen av slänten. Det behöver också jordförbättras rejält, för den upprensade jorden är som torr sand. 


Hela uteplatsen är belamrad av säckar fulla med kirskål, rötter och annat bös. Det får bli en tur till tippen igen någon dag. Slangen och alla redskap ligger kvar ute, redo för fortsättning imorgon. 


Först väntar dock ett tandläkarbesök tidigt på morgonen för att laga en gammal fyllning som börjar släppa. Inte precis den roligaste semesteraktiviteten jag kan tänka mig, men bra att det blir gjort. En handlingsrunda med maken till Kristianstad blir det nog också först. Om jag kan tugga, blir det kanske till och med lunch på någon trevlig restaurang. I värsta fall får jag väl äta soppa, hihi!

Subscribe to receive free email updates: