Ditt och datt

Sommarens första stockros har slagit ut i blom på framsidan av huset. Blommorna är rosa. Det är en härlig överraskning varje gång, för man kan aldrig säkert veta vilken färg det ska bli. Jag är så lycklig över att stockrosorna trivs och förökar sig genom självsådd. Det tog lång tid och många försök, men nu ploppar det upp nya plantor i parti och minut. Oftast låter jag dem hållas, men ibland gräver jag upp de som hamnar tokigt och stoppar ner dem någon annanstans runt huset. Bladen får tyvärr lätt rost, men jag försöker plocka av dem vartefter. 


Daggsalvia brukar vara en vattendelare i trädgårds-Sverige, men jag älskar den. Den vitsilvriga varianten har jag aldrig haft, men den blålila är återkommande i någon av mina krukor om sommaren. Jag har den som sommarblomma, men det ska visst egentligen gå att övervintra frostfritt. Orkar jag prova det? Nja...


Jag har lyssnat på en del sommarprat medan jag har jobbat i trädgården de två senaste veckorna. Mina favoriter hittills är Ellen Krauss och Sigge Eklund, men även Cecilia Uddén, Jenny Walldén och Hampus Nessvold har varit väldigt bra. Det är smidigt att lyssna på Sveriges Radio Play, för där kan man välja att lyssna med kortare musik. 


Rosenvialen på södersidan lever sitt eget liv. Jag glömmer alltid att ge den något att klättra på, så den letar sig ut ur rabatten på egen hand. Nu har den hittat en kompis i kantnepetan på andra sidan plattsättningen, och nog bildar de ett vackert par. Och se där, mellan plattorna kommer det visst en stockros. Så förvånad jag blir. 


"Har du inte grävt idag, Fröken Grön?" undrar ni säkert. Jodå, det har jag naturligtvis gjort. Men jag tänkte att jag kunde bespara er fler bilder på samma sak för sjuttielfte dagen i rad. Jag har iallafall slagit ner mer rabattkant och börjat plantera så smått. Nya bilder kommer helt säkert längre fram, men imorgon tror jag bestämt att det blir en vilodag. Det ska bli åska och regn, så det kan ju passa bra. 

Subscribe to receive free email updates: