Stenar och grus

Jag har lagt en rad av naturstenar och sedan en kant av grus som gräns mellan planteringen under päronträdet och gräsmattan upp mot uteplatsen. Så här har jag gjort på de flesta rabatter som angränsar till gräsmattan, och det underlättar verkligen gräsklippningen. Dessutom ser det riktigt prydligt ut. Just här är det kanske inte direkt så mycket gräs just nu, men jag ska slänga på lite gräsfrön till hösten. 


Jag skär bort en djup gräsremsa med kantskäraren så att det blir som en liten vallgrav, trampar till med foten så att jorden blir hårt packad och fyller sedan på med grus. Tidigare har jag provat att lägga markduk i botten, men det gör faktiskt inte så stor skillnad. Jag älskar stenar och grus och låter det återkomma som en röd tråd på flera ställen i hela trädgården. Gruset kommer från en liten hög som ligger kvar på uppfarten sedan vi lade grus runt bastustugan för ett par år sedan, men nu är jag verkligen nere på bottenskrapet. Stenarna ligger i högar lite varstans i trädgården, så det är bara att plocka när jag behöver. 

Drömmen vore att få in några riktigt stora stenbumlingar i trädgården, men hur ska det gå till? Kanske om jag vinner på lotto och kan flyga in dem med helikopter, hihi!

Subscribe to receive free email updates: