Julis hittills varmaste dag

Idag har det varit varmt och klibbigt i "Glesbygd", så där som det ofta blir i väntan på ett rejält åskväder. Helt klart julis varmaste dag hittills, med över 25 grader på termometern. Regnet kom dock inte förrän runt halv fyratiden, så jag har varit ute i trädgården och grejat både före och efter lunch. På förmiddagen förbarmade jag mig över köksträdgården, där jag stadgade upp några stackars dahlior som låg raklånga i en pallkrage med hjälp av rejäla bambukäppar. Jag band också upp tomatplantorna i växthuset, vilket verkligen var på tiden, och sen klippte jag bort lite visset här och där. Luktärterna är ljuvliga just nu, och i år får den sällskap av jätteverbena. Jag älskar långa och rangliga blommor.  


Maken och jag åt lunch på Gästis, som ligger bara ett par hundra meter ner i backen. Maten där är alltid förträfflig. Kycklingsouvlaki, råstekt potatis, grekisk sallad, tzatziki och basilikacreme med parmesanost smakade mums i värmen. När vi kom hem plockade vi en ny laddning körsbär till efterrätt. Vilken lyx det är att kunna mumsa i sig precis hur många som helst. Fast det här är nog sista omgången nu. 


Sen tog jag på mig shorts och bikini i värmen och grejade vidare med mitt rabattprojekt. Nu har jag fått ner nästan alla växter jag hade köpt och sådant jag redan hade hemma. Två av rhododendronbuskarna har fått flytta hit från köksträdgården, och de blev nog glada över att komma i riktig jord och slippa stå i pallkrage. Tungvikten på den övriga planteringen ligger på funkior och ormbunkar, men jag har också pillat ner några sockblommor som jag räddade från den gamla rabatten, samt en och annan murgröna.


På bilden här nedanför ser man nivåskillnaden bättre. Den är fotograferad nerifrån och upp. Tänk att det går jord nästan hela vägen upp till kanten på träribborna på varje nivå. Det är nog en fallhöjd på 10-15 centimeter mellan de olika terrasserna. 


På den högra sidan i den översta rabatten har jag planterat alunrot av sorten 'Paris'. Den har så vackra brokiga blad, och färgen på blomstänglarna är underbar. En alldeles lagom färgklick, och trevligt med lite blomning på nivån närmast uteplatsen. För att få lite kontrast i grönskan stoppade jag även ner två rostiga snödroppar, som jag köpte på byns finaste lilla blomsteraffär under vintern. Nere i "grottan" står den murkna gamla bänken, som också borde få sig en makeover. Fast den är mossig och passar in fint i omgivningen. Bakom den står det en likaledes murken pilspaljé, som jag ska ta bort och ersätta med ett armeringsnät. 


Jag har lagt ut lite mossiga nedfallna grenar från päronträdet framför dammen för att skapa lite "oordning". Jag är medveten om att de kommer att murkna på sikt, men de får vara där tills vidare. I buskaget bakom bastustugan hittade vi några rejäla stenar, som också var mossiga. Dem har maken fått bära upp, och nu ligger de i mitten på den översta rabatten. Här ska jag plantera något marktäckande, som får växa mellan stenarna. Hasselört vore ju drömmen, fast det är nog lite för torrt. Det kanske får bli timjan istället. Jag ska suga på den karamellen lite grann. 


"Bra jobbat, Fröken Grön. Det här blir fint", säger den lilla trädgårdsälvan. Stubben hon står på är en av fyra stycken, som ligger lösa ovanpå jorden lite här och där. De är ett minne från tiden då jag drömde om att göra en stumpery garden. Nu passar de fint in i det naturliga temat. Kanske kan jag rentav faktiskt kalla den här delen för en stumpery garden nu?


Nu saknas det bara lite slutfinish här och där. Jag behöver också fundera på vilka växter jag ska fylla ut den översta rabatten med, och om jag ska plantera något särskilt som kantväxt där. Tills vidare har jag lagt ut en stenkant mot gräsmattan, som nästan inte är någon gräsmatta längre. Här behöver jag nog så lite gräsfrön till hösten, men det är inte lönt nu. 


Ikväll äter vi ost och kex och tittar på EM-fotbollen. Inte för att jag egentligen bryr mig om vem som vinner, med är ändå himla somrigt med mästerskap på TV. Och ost och kex är ju gott alla årstider på året. 

Subscribe to receive free email updates: