Regnig lördag

Idag har det regnat precis hela dagen. Ja, jag tror faktiskt inte att det har varit uppehåll en endaste gång. Inga skyfall tack och lov, men tillräckligt blött för att det har varit upplagt för en riktig inomhusdag. Jag tog med mig täcket till soffan på morgonen, så där som man gjorde när det var "Sommarlovsmorgon" på TV när man var liten. Låg där och drack kaffe och tittade på flera avsnitt av "Receiver" på Netflix. Sportdokumentär, så klart. Och så var dagens motion avklarad, hihi!

Efter att ha slappat bort hela förmiddagen grejade jag en timme i köket. Dammtorkade och våttorkade alla ytor, dammsög och såpskurade golvet med linoljesåpa. Oj, så gott det doftar där nu. Det är nästan så man vill införa matlagningsförbud. Det bästa med köket just nu är ändå att det inte regnar in genom köksfläkten längre. Vi får hålla tummarna för att det förblir så. 


Eftersom det har varit så mörkt ute hela dagen, passade jag på att provtända smidesljusstaken jag kom hem med igår. Den är förmodligen inte så gammal, men den är riktigt tung och gedigen och har lite rostig fin patina. Ljusen fick jag med på köpet. Vi behöver verkligen inte fler ljusstakar, men för hundra spänn kändes det värt att släpa hem den "på skoj". Den hamnar säkert på vinden snart, men den kan nog bli fin att ta ner igen när höstmörkret faller. Om inte annat kan den få flytta ner till bastustugan, där det är himla mysigt att tända ljus när vi bastar om söndagarna.

Det känns bra med regn med tanke på allt nytt jag har planterat under veckan. Det blir också spännande att se om jorden håller sig på plats i terrasseringen. Imorgon får jag gå en liten inspektionsrunda. 

Subscribe to receive free email updates: