Lammhult, Ör, Alvesta och Gottåsa

Vi vaknade och bestämde att det var dags för en liten dagsutflykt. Själv har jag ju mest krupit runt på alla fyra i trädgården hela veckan och har verkligen inte varit så social. Eftersom vi kikar så smått efter nya fåtöljer, så styrde vi kosan mot Lammhult, som är något av ett möbel-Mecka här i södra Sverige. Första stoppet blev på Norrgavel, som ligger precis på infarten. Fotot nedanför föreställer Norrgavels norrgavel. Man kan inte annat än älska en bra ordvits, hihi!

Om jag var jätterik och bodde i ett jättestort hus eller i en jättestor lägenhet (Gud förbarme...), så skulle jag handla all min inredning här. Så luftigt, enkelt, mjukt och vackert. Men nu bor vi i ett pyttelitet hus med små rum och lågt i tak, så där sparade vi de pengarna. Men att titta är ju gratis. 


Sen besökte vi både Nilssons och Svenssons. Kul att gå runt och titta, men vi hittade inget som föll oss på läppen. Fast den här trädgårdsstolen var ju rätt kul. 


När vi hade avverkat alla möbelaffärer, körde vi till Ör. Där ligger den fina lilla handelsträdgården Klockaregården, som jag följer på Instagram. Där finns mängder av fint att titta på, både i växtväg och prylväg. Jag köpte ingenting, men det är väldigt inspirerande att bara gå runt och titta. 





Alldeles intill handelsträdgården ligger Örs gamla lanthandel, som numera inhyser Systrarna Skogströms lantcafé. Här passade vi på att fika och titta på fina saker som finns till salu. 


På vägen hem stannade vi vid ytterligare en jättestor möbelaffär i Alvesta, men där blev det inte heller napp. I Gottåsa söder om Alvesta ligger det en stor loppis- och antiklada, som vi har besökt många gånger tidigare. Till vår glädje var den öppen när vi körde förbi, så det blev ett stopp där också. Det här är verkligen min typ av loppis, med inslag av allmoge och gamla bruksföremål. De finaste sakerna har ofta en rejäl prislapp, men här finns något för alla plånböcker. Jag slog till på en smidesljusstake för 100 kronor. Den får jag visa en annan dag. 


Det har varit en varm och kvalmig dag, så det har faktiskt varit skönt att åka bil med AC mellan varven. Klockan visade på sen eftermiddag innan vi kom hem igen. Imorgon ska det visst bli regn hela dagen, så vi får väl se vad vi hittar på då. Eller inte hittar på. Det bestämmer vi när vi vaknar. Semester när den är som bäst. 

Subscribe to receive free email updates: