Regn och danska rosor

Idag faller det skurar av varmt regn över "Glesbygd". Både min trädgård och jag känner oss tacksamma för det. Växtligheten får sig en rejäl genomvattning, och jag och min stela kropp får oss en välbehövlig vilodag inomhus. Dagens huvudsakliga aktivitet har bestått i att titta ikapp mig på "Shetland" på SVT Play. Det är ju så himla mysigt med brittiska deckare, och miljön i just den här serien går verkligen inte av för hackor. En resa till Shetland någon gång vore inte så dumt.

De småblommiga krukrosorna på bilden (ser ni mig i glasrutan bakom?) hittade jag på byns finaste lilla blomsteraffär igår. De heter 'Lily Rose' och kommer visst från Danmark, där det är vanligt att man får sina blommor i fina lerkrukor istället för trista plastkrukor. Nu grunnar jag som bäst på tre olika alternativ: 1) Om jag ska låta rosorna vara som de är. 2) Om jag ska plantera ihop dem i en enda större kruka. 3) Om jag ska plantera dem på riktigt i någon av rabatterna här hemma. Kanske blir det en kombination av flera av alternativen. Det är ju ändå fint med rosor i kruka på uteplatsen, och plantera ut dem kan man ju alltid vänta med att göra till hösten. 

Subscribe to receive free email updates: