Hela trädgårds-Sveriges lilla "It girl"

Jag upplever min tredje sommar med underbara nejlikroten 'Mai Tai', och jag är fortfarande lika förälskad i den. Och inte bara jag uppenbarligen, för det här tycks ha blivit hela trädgårds-Sveriges lilla "it girl". Och det med all rätt, för den är ju verkligen helt bedårande! Perfekta färger, perfekt form, perfekt storlek. 


Så här tre år efter plantering växer den fortfarande upp tät, frisk och fin utan något som helst fjäsk. I år har den inte ens fått någon gödsel. Blommar länge gör den också, från slutet av maj till en bra bit in i juli. 


Enligt beskrivningen på etiketten trivs nejlikroten bäst i fuktighetshållande och näringsrika jordar. Om det stämmer in på växtplatsen i min trädgård vet jag egentligen inte, men den gillar iallafall läget hur bra som helst. Beskrivningen sol-halvskugga stämmer iallafall. 


I år har jag fått korn på flera andra sorter av nejlikrot, som också är superfina. På min önskelista står till exempel den mer scharlakansröda 'Flames of passion', den gulaprikosa 'Apricot Pearl' och 'Pretticoats Peach' som är mer spräcklig i persikorosa. Dem ska jag definitivt spana efter på mina plantskoleutflykter i sommar. 

Subscribe to receive free email updates: