Nystädat runt pumpen

Jag älskar när det växer mossa på brunnslocket och murgrönan bäddar in hela pumpområdet i ljuvligt lummig grönska. Av vår pump- och vattenmagiker (jodå, han har varit här och trollat många gånger) har jag dock fått stränga förhållningsorder att hålla brunnslocket fritt. Inte bara för att underlätta öppning, utan ännu mer för att jord, växtdelar och småkryp inte ska trilla ner och förorena vårt dricksvatten. Till och med en trädgårdstant som jag fattar den logiken. Skitigt vatten vill man ju absolut inte ha. Vi har upplevt en gång då vattnet luktade rent förskräckligt i flera veckor, och det slutade med att vi fick tömma hela brunnen för rengöring. Usch och fy... Det var verkligen inte kul. (Fast vi åkte på spa när det var som värst, och det var ju i och för sig trevligt.)

Igår skred jag till verket och klippte tillbaka murgrönan rejält, drog upp gräs, ogräs och förgätmigej ur gruset och skrapade brunnslocket rent från mossa med en stor metallskrapa. När jag ändå var i farten passade jag på att även kantskära gräskanten och klippa lite i spirean till vänster. Prydligt så det förslår. 


Nere i brunnen sitter det slangar och rör som leder in vattnet i huset, och för att inte skada något har vi inte kopplat på ytterligare ett rör till gårdspumpen. Det skulle vi nog ändå vilja ha, för det vore ju onekligen smidigt att kunna pumpa upp vatten för hand, om det till exempel blir strömavbrott. Har vi ingen ström funkar ju inte pumpen i källaren, som drar upp vattnet till ledningarna. Det vore ju inte heller så dumt att kunna fylla en vattenkanna eller två. Kanske vi får ringa hit pump- och vattenmagikern och be honom fixa det. 

De två ormbunkarna som växer i gruset har frösått sig själva. Jag älskar ormbunkar och låter dem stå kvar. Den ena växer egentligen lite för nära brunnen, men vi kan väl kalla det för en kompromiss, hihi!


När jag var klar med allt, kom jag på att badkrukan Siw borde få komma ut från sin vinterförvaring. Nu sitter hon och doppar tårna i ett vattenfyllt rostigt gammalt gjutjärnsfat och tycker som vanligt att det är alldeles för kallt för ett dopp. Jag målade om hennes badmössa häromåret, för den var nästan alldeles bortnött. Originalbadmössan hade små vita prickar också, så dem kanske jag ska måla dit i år. 


Det blev en heldag i trädgården idag också, halleluja! Och imorgon blir det säkerligen en till. Då tänkte jag att gräsklipparen kanske ska få komma ut och lufta sig lite igen. Har jag sagt att jag älskar att klippa gräset? 

Subscribe to receive free email updates: