Planterat!

Men sådärja, efter många timmars grävande, säkert 8 hinkar sten mindre och sex säckar barkmull och kogödsel senare, ett par turer till olika plantskolor, är det planterat på framsidan! Rabatten kanske inte är helt klar, det kan ännu tillkomma nån liten växt eller tre, vi får se. Det fanns inte riktigt allt jag ville ha, och jag tycker det ser lite glest ut, så det skall nog gå att klämma dit lite mer om jag hittar något roligt. 

Först en förebild, hur det såg ut nu innan jag började gräva. 

Efter. I alla fall nu när etapp "stora rabatten" är klar. Så småningom skall jag ersätta gräset mot grus, och även ta bort rabatten mot väggen, och göra något annat roligt där, men det får vänta ett tag. Nu måste rygg och axlar få vila lite ;) 

Det blev en blandning av gammalt och nytt. Mot planket en vildkaprifol. Sen ett gäng ormbunkar och funkior. Några av dem är från min förra trädgård och har stått i kruka sen jag flyttade hit, nu passade jag på att dela på dem och få fler plantor. Även gräset Malepartus. hade jag med mig hit, och nu blev även den delad, så jag har en här på framsidan och en på baksidan. 

Som sagt, lite glest. Det växer ju ihop om några år men jag brukar nog plantera lite tätare redan från början, så här kanske blir lite påfyllning.


Mest gröna växter här alltså, det är ju lite skuggigt här så funkia passar bra. Men lite blommor vill en ju ha, så det blev läkesilverax, löjtnantshjärta, och gillenia. Alla med vita blommor men med olika blomningsperioder. 


Och så ett träd! Det blev en Aronia, "Aron" heter sorten vilket kändes fint, eftersom min morfar hette det! Ett träd jag inte har någon erfarenhet av, som jag "sprang på" ute på plantskolan. Impulsköp alltså. Vi får hoppas det blir bra, det lät bra i alla fall; ett litet träd, som skall vara härdigt, friskt och tåligt. Får vita blommor på våren, sen kommer svarta ätliga bär, och så har det en vacker höstfärg.

Gillenia längst fram i bild. En perenn jag aldrig haft förut, men den skall bli 80 cm hög, och ha ett flor av vita blommor. Lät ju fint! 

Min nya utsikt från köksfönstret! 

Subscribe to receive free email updates: