Marknadsdag och årstidsskyltar

Idag har det som sagt varit marknad i byn. Vädret har varit på topp hela dagen, och folk strömmade till i mängd ända fram till 16.00, då marknaden stängde. (Föredömlig tid, får jag säga.) Jag tog mig en liten runda vid 10-snåret, men konstaterade ganska snabbt att ingenting hade förändrats sen sist. Det är allt ett märkligt utbud på sådana här marknader, och det är alltid samma typ av grejer år efter år. Jag köpte iallafall mina bigarråer och en liter svenska jordgubbar. Och så hittade jag faktiskt ett trädgårdsstånd som bara sålde pionplantor av olika slag. Jag slog till på en ny 'Coral Charm', eftersom den jag planterade för några år sedan strök med i torkan redan första sommaren.  


Resten av dagen tillbringade jag med lite lätt trädgårdsarbete. Jag fick för mig att jag skulle samla alla mina rostiga årstidsskyltar på ett och samma ställe, och kom på att den gamla fönsterramen med hönsnät var ett bra ställe. Jag bara najade fast dem med ståltråd, och det blev rätt kul. Ett helt nytt årstidsaltare.


Jag gillar verkligen de där skyltarna, som kommer från Rörbäckens trädgård, en supertrevlig liten handelsträdgård i Rinkaby mellan Kristianstad och Åhus. Jag har inte varit där än i år, men det står definitivt högt upp på utflyktsönskelistan.


Penséerna börjar bli långa och gängliga och sjunger på sista versen, men de får hänga med ett tag till.


Imorgon ska det bli en ännu somrigare dag. Så härligt! Men härligast av allt är att vi har TVÅ lediga dagar framför oss. Då ska jag nog bara skrota runt här hemma och försöka kurera min förkylning ordentligt. Jag vill tro att ytterligare en dos trädgårdstid kommer att göra susen. Jag mår redan bättre efter idag. 

Subscribe to receive free email updates: