Stor tomte med lykta

På eftermiddagen idag satt jag och slöscrollade på mobilen, när det plötsligt dök upp en bedårande Lisa-Larson-tomte på Marketplace på Facebook: Stor tomte med lykta ur serien "Tomtefamiljen" för Gustavsberg. Jag föll som en fura och kontaktade säljaren på momangen. Maken hade knappt hunnit hem och satt sig till ro i soffan, förrän han fick klä på sig igen och hoppa in i bilen med mig för att hämta den två mil härifrån. Nu står den hemma i röda rummet, och jag får säga att den här ännu mer bedårande i verkligheten. Det var verkligen en riktigt fin julklapp till mig själv!
 

Jag älskar verkligen Lisa Larsons figurer, med sina runda former och ofta lite naiva och snälla uttryck. Nu undrar jag mest hur jag har kunnat missa att få syn på den här tomten tidigare. Den formgavs redan på 1990-talet och finns (mig veterligen) i fyra olika färgställningar: Grå, röd, grön och blå. Fast den gråa är faktiskt finast av dem alla. Till och med finare än den gröna. (Det trodde jag aldrig att jag skulle höra mig själv säga, hihi!) Välkommen till Solhäll, lilla tomte. Hoppas du ska trivas här. 

Subscribe to receive free email updates: