Lördag innan Lucia

På förmiddagen traskade vi nerför backen till byn för att köpa kaffemjölk och posta några julkort. (Det blev bara en handfull i år.) På torget utanför Gästis står kommunens traditionsenliga gran. Tidigare år hade vi även en hel allé av upplysta julgranar längs hela infarten till byn och en ståtlig marschallpyramid utanför kommunhuset, men dessa bortrationaliserades av besparingsskäl redan förra året. Trevligt med en ståtlig julgran på torget ändå. Årets exemplar är synnerligen symmetriskt.


På vägen hem skickade jag in maken på byns förträffliga lilla surdegsbageri, och efter en stund kom han ut med nybakat och fortfarande varmt levain-bröd och en burk pistagecréme från Gridelli, som jag har önskat mig i julklapp. Den ska jag ligga i soffan och äta med sked i jul, hihi! 


Det har baske mig varit mörkt ute hela dagen, men vid halv fyra började det skymma på riktigt. Då volonterade jag att gå ner och dra igång bastun, och medan den blev varm passade jag på att tända ljus och starta en brasa i eldkorgen utanför. Mysigt så man smäller av! Tur att man älskar att vara hemma, nu när man är uppmanad att hålla sig här. 


Ikväll kör vi lussevaka med Netflix och corn nuts. Vi tänkte titta på "Wind River", som fick bra recensioner av SVT:s recensent Fredrik Sahlin. Det blir nog en alldeles lagom rafflande lördagkväll för två kvällströtta gamlingar i "Glesbygd", hehe!

Subscribe to receive free email updates: