Hej fredag!

Smedsljusstaken i smide är ett av mina allra bästa loppisfynd någonsin. Den passar ju så himla bra på Solhäll, som just är en gammal smedsbostad. Den får stå kvar ute på glasverandan även nu under advent och jul. Med fuskljus blir det nästan som en adventsljusstake. 

Äntligen finns det goda clementiner i mataffärerna. Ni vet, sådana där som liksom är lite "fluffiga" i skalet, och som är lättskalade och utan kärnor. Ännu mer längtar jag efter när apelsinerna blir sådana, men det brukar de inte bli förrän i januari. 

Äpplen vill man ju också ha hemma så här års. Maken är duktig på att äta dem, men själv tycker jag mest att de är det ultimata julpyntet, hihi!


Min adventsljusstake börjar bli drösslig och skrumpen. Men man måste väl inte ha samma stake hela december, så kanske jag totar ihop en ny till på söndag. I så fall kan jag ju bara flytta över ljusen.


Jag kom på att jag hade glömt att ta ner det lilla rådjuret, som brukar stå i mossan vid foten av adventsträdet på verandan. Under semestern storstädade jag och sorterade upp alla jullådor, så den gick förvånansvärt lätt att hitta det den här gången. Tänk att gamla plastleksaker från 60-70-talet kan vara så juliga. 

Idag har jag för övrigt haft sovmorgon, tittat på larviga amerikanska julfilmer på TV, bäddat, tvättat en maskin tvätt, tagit ner tjocktröjor från vinden, handlat nya helgblommor på byns finaste lilla blomsteraffär, samt strukit och hängt upp julgardiner och vita kökshanddukar med röda monogram i köket. Och tänk, kameran har inte varit framme en enda gång. Det får bli bättring på den fronten i helgen. 

Subscribe to receive free email updates: