Julmarknader, loppisfynd och adventsstök

Idag var det två lokala julmarknader med bara en mil emellan, så att besöka båda två var inte direkt någon omväg. Båda erbjöd härlig julstämning i fin gammaldags miljö och hantverk och lokal tillverkning. Det gamla stenhuset på bilden här nedanför är verkligen en av de vackraste byggnaderna i kommunen. Som att förflyttas till the English countryside, eller hur?


På ett av ställena köpte jag med mig så goda hembakade kakor. Knapriga, nybakade och med en lätt smak av vanilj. Precis min typ av bakverk. Att det var juligt strössel på var ju en bonus. Jag har redan ätit tre. 


När jag ändå var ute och körde, så passade jag på att stanna till på tre lördagsöppna loppisar här hemma i byn. (Ja, second hand-utbudet är onekligen gediget i "Glesbygd".) Jag spenderade sammanlagt 70 kronor och kom hem med en liten vas i ärggrönt stengods, en ljusstake i smide och två udda gardinlängder, som jag köpte för att tyget var juligt och fint. Kanske ska jag klä om sittdynan i kökssoffan med det ena över jul. 


Jag grävde fram matt svart sprayfärg i källaren och gick loss på ljusstaken. Det var verkligen en quick fix som betalade sig, för den blev riktigt fin. För tjugo kronor känns den som ett riktigt kap. 


Eftermiddagen tillbringade jag med adventsstök i ordets rätta bemärkelse. Det blir nämligen alltid vansinnigt stökigt, innan allt kommer på plats. Jag drar fram grejer, plockar bort grejer, smular med växter, stryker och donar, allt på en gång. Jag kan liksom inte göra färdigt en sak i taget, utan duttar lite här och lite där vartefter andan faller på. Nu är det fläckvis fint, men det ser fortfarande ut som kriget både i hallen och i köket, hihi!


Jag pyntar aldrig på exakt samma sätt år efter år. Vissa grejer som var framme ett år får stanna i lådan på vinden ett annat år. Mest för att jag inte riktigt minns hur jag gjorde året innan, men också för att det är kul att testa nya kombinationer. Och så har jag ju en tendens till att komma hem med nya loppisfynd, som jag vill använda. Några tomtar har jag inte tagit fram än, men när det är dags för dem kanske jag ändrar om helt. Det är ju så kul! 


I år har båda mina Nusnäs-ljusstakar hamnat i gröna rummet, så nu har jag ingen ljusstake alls i köksfönstret. Det ska jag nog råda bot på i veckan som kommer. Jag spanade faktiskt lite på loppisarna idag, men hittade inget jag gillade. Vi får väl se vad jag hittar på. 

Subscribe to receive free email updates: