Första advent

Någon storstilad adventsljusstake har det inte blivit i år, för när jag hade stökat klart med allt annat igår hade jag varken mossa eller oasis kvar hemma. Det fick bli enklast möjliga lösning med betonggrisen och fyra kronljus. Men inte mig emot, för jag tycker den är riktigt härlig. Nu ikväll kom jag dock på att jag kunde stoppa batteridrivna ljus i den och ha den som adventsstake. Tillfälligt iallafall, tills jag hittar något som jag egentligen vill ha där. Så nu får jag ändå hitta på en annan lösning till adventsljusen. 

Köket hann jag inte riktigt fixa klart igår, så det har jag gjort idag. Julkudde i kökssoffan och julduk på bordet tillsammans med ett gammalt grötfat från min farmor och farfar, en liten Bergs Potterkruka med en spretig barrväxt och det där datumljuset jag köpte på Lagerhaus för ett par veckor sedan.


Den lilla änglastaken i porslin är jag så förtjust i. Den har jag haft i ett par år nu, och den är egentligen inte något märkvärdigt (30 kronor på Jysk), men hon har ett uttryck jag gillar. I år har hon fått en kortklippt lockig "frisyr" i form av en gammal ljusmanschett, fast egentligen är det finare med en krans av lingonris eller buxbom. Jag tänker att hon kanske hinner få en sådan innan jul. Fast när man kommer ner till 24 får hon nog klara sig utan både hår och krans, för annars börjar det nog brinna.


Förutom hemmastöket har vi hunnit med en liten runda på julskyltningen i Osby och en rejäl adventsbastu. Nu är man rosig och ren och redo för en ny arbetsvecka, så bring it on!

Subscribe to receive free email updates: