Egoshopping

På mysiga lilla affären Quinto på Bytaregatan i Lund fanns det mycket fint att klämma på. Där fanns både antikviteter och en del nya saker i gammal stil, och nu till jul var det naturligtvis jultema på utbudet. Jag köpte en charmig allmogeskål i trä, som är målad så julröd och fin. Butiksägaren berättade att den kommer ifrån Dalarna, och jag har ju viss anknytning dit, så det var roligt. Den blir perfekt på gottebordet i jul.


I samma butik hittade jag även handstöpta små julgransljus i en vacker mörkgrön färg. De får kanske vara en del av juldukningen i år, om jag inte hinner elda upp dem innan dess. 


Och så kunde jag inte låta bli en turkosgrön julgranskula i glas. Antika julgranskulor kan man helt enkelt inte ha för många av. (Jodå, det kan man...)


Mellan Botulfsplatsen och Mårtenstorget ligger saluhallen, som är ett himla trevligt ställe. Där hittar man bland mycket annat den turkiska delikatessbutiken Aziz, som utöver ätbara saker även säljer vackert turkiskt porslin och stengods. Oj, så mycket fint att vila ögonen på! Jag kom därifrån med en djup tallrik och två ovala uppläggningsfat. 


Rejält med egoshopping, alltså. Because I'm worth it, hehe! Nu måste jag definitivt röja upp i nederdelen av det gråa serveringsskåpet i gröna rummet, så att jag får plats med mitt nya fina porslin. (Och travar av gammalt porslin med, för den delen...) Jag måste bara fixa ett extra hyllplan först, för anledningen till att det är stökigt där är att det saknas en hylla. Det kan kanske bli ett projekt för julledigheten. 

Subscribe to receive free email updates: